Nauka rosyjskiego

2 lut 2017
Pisanie w złotym notesie; planowanie nauki języka, Rosja, gramatyka i słówka
Moje drugie podejście do rosyjskiego, zaczęte mniej więcej w wakacje.
Cyrylicę znałam od początku, bo nauczyłam się jej w gimnazjum. Wtedy też zaczęłam naukę i po deklinacji przymiotników odechciało mi się.
Przez to w wakacje musiałam znowu powtarzać szkoła, szkoły, szkole... Jakbym wtedy nie odpuściła, to dziś deklinacje miałabym tak obcykane, że nie martwiłabym się bzdurami i czytała Tołstoja. No, może czytałabym dobrze po rosyjsku prostsze teksty, a Tołstoja po polsku. Ale nie przejmujmy się takimi szczegółami!
Korzystałam z podczytywania rosyjskiego internetu, głównie słowiańskiego, lingua.ly (porzuciłam, rosyjski średnio tam działa) i książki Język rosyjski od A do Z Wiesławy Milczarek. Na TuneIn słuchałam punk rockowego rosyjskiego radia. Potem zaczęłam korzystać też z Memrise, które bardzo mi pomogło. Wreszcie, napisałam sobie rozpiskę, czego kiedy się uczyć.
Umiem już:
  • czytać;
  • deklinację (moje umienie deklinacji brzmi jak żart);
  • odmieniać czasowniki w czasie teraźniejszym;
  • trochę słów związanych z jedzeniem;
  • kilka narodowości;
  • przedstawić się, przywitać itd.;
  • część słów związanych z podróżowaniem itd.;
  • zwroty grzecznościowe i typowo rozmówkowe.
Chcę umieć w najbliższym 1000 najczęściej używanych słów słów; pierwszą dwusetkę przerobiłam.
Język rosyjski podoba mi się, lubię go słyszeć, lubię go widzieć. Alfabet jest łatwy, słówka też nie sprawiają kłopotu - czy wiecie, że rosyjski z języków słowiańskich jest jednym z mających najwięcej zapożyczeń? Bardzo często słowo jest albo podobne do polskiego odpowiednika, albo podobne do jakiegoś polskiego słowa o innym znaczeniu, albo podobne do słowa, które znam z innego języka. Gramatyka zaś... jest trudna, skomplikowana, myli się z polską. Tylko zanik wołacza cię pociesza, że chociaż o ten przypadek masz łatwiej. Po nauczeniu się alfabetu da się przeczytać tekst i dowiedzieć, co autor ma na myśli.
Denerwuje mnie takie śmieszne zjawisko. Myślę o pewnej istocie i zamiast pomyśleć Raróg czy Żar-ptak... mam w głowie Жар-птица. Jest jeszcze kilka rosyjskich słów, które za łatwo wnikają do myśli. Ja tak mam zawsze. Po dwóch tygodniach w Chorwacji chciałam nazywać piekarnię pekarą.

Jaki jest rosyjski?

To język wschodniosłowiański. Ma dużo zapożyczeń, był też pod pewnym wpływem staro-cerkiewno-słowiańskiego. Mówi nim 250-300 mln. ludzi, jest językiem urzędowym w Rosji, Kirgistanie i na Białorusi, zaś w Kazachstanie jest językiem oficjalnym. Używa się języka rosyjskiego w wielu innych krajach. Nie posiada on czasu zaprzeszłego, taka ciekawostka. Posiada za to trzy grupy dialektów
O jego istocie dowiecie się na stronie Slavonia.
Trudność sprawia mi duży wpływ akcentu na wymowę samogłosek tj. акане, икане, екане (akanie, ikanie, jekanie). Gdyby chociaż było to uwzględnione w pisowni! Problem jest też ze zmiękczaniem tych spółgłosek, których w języku polskim się nie zmiękcza.

Części mowy

Istnieją самостоятельные части речи i служебные части речи. Zachowują się podobnie jak polskie odpowiedniki; rzeczowniki się odmieniają przez przypadki, czasowniki mają aspekt dokonany i niedokonany itd.
  • Czasownik - глагол - что делать? что зделатъ?
  • Rzeczownik - имя существи́тельное - что? кто?
  • Przymiotnik - имя прилага́тельное - какой? какая? какое? какие? чей?
  • Liczebnik - имя числительное - сколько?
  • Przysłówek - наречие - как?
  • Zaimek - местоимение 
  • Imiesłów przymiotnikowy - причастие 
  • Imiesłów przysłówkowy - деепричастие 
  • Przyimek - предлог - где? куда? откуда?
  • Spójnik - союз 
  • Partykuła - частица 

Wskazówki

Wszystko, co pomaga mi w nauce języka, jest chyba warte udostępnienia.

Otaczaj się językiem

Słuchaj radia, znajdź sobie artystów tworzących w docelowym języku, rób notatki po cudzemu, czytaj w tym języku w internecie, przestaw język telefonu, obejrzyj w tym języku bajkę. 
Poznaj kulturę. Przeczytaj książkę o historii kraju, którego języka się uczysz. Dowiedz się co nieco o ich wkładzie w światową historię sztuki - moim ulubionym rosyjskim malarzem jest Iwan Szyszkin.
Czytaj ciekawe rzeczy. W podręczniku od angielskiego jest nudna czytanka o człowieku, który chce wejść do łazienki, ale łazienka jest zajęta, a jego współlokator bardzo długo się myje i upadło mu mydło, nie może go znaleźć, więc będzie się mył jeszcze dłużej... Pasjonujące, nieprawdaż? Jeśli tekst cię nudzi, znajdź sobie inny.

Miej plan

Ja go najpierw nie miałam, a potem nie miałam kompletnego planu. Napisanie go pomogło, bo wiedziałam, czego się uczyć. Dziś sprawdzam pierwszą setkę najpopularniejszych słówek rosyjskich, zapisuję te nieznane i się ich uczę. Jutro je powtarzam. Inaczej tylko powtórzyłabym słówka na Memrise - miałam się uczyć, to się przecież uczyłam. Zajrzyj do tekstu Jak samemu nauczyć się języka. Strategia nauki krok po kroku. Należy uczyć się systematyczne - w moim przypadku codziennie. Na dodatek bądź cierpliwa. Język w 7 dni ma sens tylko w reklamach kursów językowych.

Ucz się na wiele sposobów

Posłuchaj radia, obejrzyj film, przeczytaj parę artykułów na obcojęzycznych stronach, wykonuj ćwiczenia, czytaj rozmówki, naucz się tysiąca najpopularniejszych słów, czytaj dowcipy po rosyjsku. Korzystaj z fiszek, używaj rosyjskiego facebooka. W języku polskim rusycyzmy mnie rażą. Jednak, do nauki są bardzo przydatne. Prawilny - dobry, godny szacunku. Łatwo zapamiętać, że правильный - prawidłowy. Rób ściągi, nawet jeśli nie masz sprawdzianów, bo uczysz się sama.
Przy uczeniu się słówek:
  • notuj innym kolorem tłumaczenie, a innym słowo w obcym języku;
  • czytaj je na głos;
  • rysuj obrazki;
  • ucz się systematycznie;
  • wracaj do wcześniej poznanych słówek.
Korzystaj z całej inteligencji. Gardner wyróżnia wiele rodzajów inteligencji, co przybliżyła mi Justyna we wpisie Rodzaje inteligencji według Gardnera i nauka języków.
Tekst niejako na żądanie.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz